ロシア正教会のキリル総主教がプーチン大統領によるウクライナ侵攻を支持する姿勢は、ロシアの宗教界の政治との一体性を印象づけている。本来人々の幸福を考える宗教が人間社会の最も不幸な現象である戦争を支持するのは異様である。総主教にはプーチン大統領を支持せざるを得ない政府から多額の助成金を与えられているなどの経済的背景、あるいは支持しなければ宗教界での影響力を剥奪されるなどの政治的理由があるように思われる。

ロシアの聖職者と政治への関与という点では、帝政ロシア末期に暗躍し、「怪僧ラスプーチン」という異名を持ち、ニコライ2世やその皇后アレクサンドラの寵愛を得たグリゴリー・ラスプーチン(1869~1916年)を思い出してしまう。
ラスプーチンは、シベリアのチュメン近郊ポクロフスコエで生まれた。19歳で結婚し、4人の子供を設けたものの故郷に落ち着かず、アトス山、ギリシア、エルサレムなどを彷徨し、農民たちからの寄付によって生活し、病気を癒やし、将来のことを予言する自称「聖人」となる。
1903年にサンクトペテルブルクに移住するが、当時のロシア帝室のサークルは神秘主義とオカルトに凝っていたので、ラスプーチンの病気を治癒する能力が魅力のあるものと映った。ラスプーチンは皇太子アレクセイの血友病を治癒したと信じられ、またニコライ2世の将来における成功を予言して、また自分と帝室の縁が切れると、帝室に不幸があると不気味な発言をして帝政への影響力をもつようになった。
帝室との付き合いでは破綻した振る舞いや言動のないラスプーチンであったが、市中に出ると、自分と交われば体が浄められ、また病気も癒えると言って多くの女性たちと関係をもっていった。1911年にストルイピン首相がラスプーチンの醜聞をニコライ2世に告げると、ニコライ2世はラスプーチンを追放したが、アレクサンドラ皇后は2、3ヶ月もしないうちにラスプーチンを帝室に呼び戻した。

ラスプーチンの権力は1915年にニコライ2世が第一次世界大戦の前線に赴くようになると、その頂点に達した。ニコライ2世は皇后アレクサンドラに内政を任せるようになったが、ラスプーチンは皇后の私的顧問となり、教会の聖職者の任命から閣僚の選出、さらに軍事にまで介入することがあった。
1916年12月29日夜半にラスプーチンの政治の私物化に怒る皇太子フェリクス・ユスポフ、皇族のドミトリー・パブロビッチらによってユスポフの邸宅で暗殺された。
ニコライ2世に「私を殺す者のなかに陛下のご一族がおられれば、陛下とご家族は悲惨な最期を遂げることとなりましょう。そしてロシアは、長きにわたって多くの血が流されるでしょう」と語ったとされるが、暗殺から2ヶ月ほどしてロマノフ朝は革命によって倒れることになった。
宗教はロシアのナショナリズムを構成する要因の一つであり、プーチン大統領は無神論のソ連政治の中で頭角を現したものの、宗教にその政治の正当性を訴えるようになった。キリル総主教はプーチン大統領の政治にいわばお墨付きを与えているが、宗教界の政治への癒着は、ラスプーチンの例のように政治の腐敗をもたらしてきた。ロシア正教会が政治を自己の利益のために利用する姿勢は宗教の健全なあり方とはかけ離れている。
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Patriarch Kirill of the Russian Orthodox Church’s support for Putin’s invasion of Ukraine impresses with the politics of Russia’s religious community. It is strange that a religion that originally considers people’s well-being supports war, which is the most unfortunate phenomenon of human society. The Patriarch has an economic background, such as being given a large amount of subsidies from the government or political reasons, such as being deprived of his influence in the religious world if he does not support Putin.
In terms of Russian priesthood and political involvement, Grigori Rasputin (1869- 1916) should be remembered.
Rasputin was born in Pokrovskoe, near Tyumen, Siberia. Married at the age of 19 and having four children, he was restless in his hometown, wandering around Mount Athos, Greece, Jerusalem, etc., living with donations from farmers, healing illnesses, and predicting the future, becoming a self-proclaimed “saint”.
He moved to St. Petersburg in 1903, when the Russian imperial circle was interested in mystic power and occult that his ability to cure illness seemed appealing. Rasputin is believed to have cured Crown Prince Alexei’s hemophilia, and predicted the future success of Nicholas II, and made an eerie statement that if the relationship between he and the imperial family broke, the imperial family would become unhappy. Then, he came to have an influence on the imperial government.
Rasputin had no bad behavior or saying when he was associated with the imperial family, but when he went out into the city, he said that if he interacted with people, their body would be cleansed and their illness would be healed, having relationship with many women. In 1911, when Prime Minister Struipin told Nicholas II Rasputin’s ugliness. Then Nicholas II expelled Rasputin, but Empress Alexandra recalled Rasputin to the imperial family in less than a few months.

Rasputin’s power reached its peak in 1915 when Nicholas II went to the forefront of World War I. Nicholas II began to entrust Empress Alexandra with internal affairs. Rasputin became the Empress’s private adviser, sometimes intervening in the appointment of church clergy, the election of ministers, and even the military affairs.
He was assassinated on the night of December 29, 1916, by right wing people such as Prince Felix Yusupov and Dmitry Pavlovich and so on, who were angry at Rasputin’s political privatization, and involvement in imperial family. Rasputin said, “If His Majesty’s family is among those who kill me, His Majesty and his family will have a dire end, and Russia will shed a lot of blood for a long time.” About two months after the assassination, the Romanov dynasty collapsed due to the revolution.
Religion is one of the constituents of Russia’s nationalism, and although Putin has emerged in atheistic Soviet politics, he has begun to appeal to religion for its legitimacy. Patriarch Kirill has endorsed Putin’s politics, but the collusion between religious community and politics has led to corruption, as in Rasputin’s example. The attitude of the Russian Orthodox Church to use politics for its own benefit is far from the soundness of religion.
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