大きな政治変動の後には急進主義の嵐が吹き荒れるのは歴史が教えるところだが、フランス革命後の国王の処刑や、ジャコバン派の恐怖政治や独裁制に幻滅したイギリスの詩人たちがイランやアラブの詩作に影響されたことはあまり知られていない。
タリバンがカブールを制圧したが、これまで紹介してきたように、アフガニスタンこそ寛容な詩作の中心で、タリバンにはそのような精神的風土を背景に政治を行ってもらいたいものだ。
アフガン全土を支配したタリバンが女性たちをどう扱うかがメディアの焦点になっている。米軍など欧米諸国の軍隊がアフガニスタンに20年間駐留したが、その間もアフガニスタンでは女性の地位が上昇したわけではまったくなかった。アフガニスタンの中央統計局のデータによれば、アフガニスタンの女性の84%は非識字で、高等教育を受けることができたのは2%に過ぎない。米国が20年間の駐留で女性の地位が向上したと主張すれば、それはまったく真実ではないことになる。

アフガニスタン・アメリカン大学の卒業式で
2019年5月
Taliban rule is probably a threat to Western-educated women
At the graduation ceremony of Afghanistan American University
May 2019
https://www.middleeastmonitor.com/20210820-what-can-the-taliban-offer-the-women-of-afghanistan/?fbclid=IwAR1y9d0tqfhGdUOQu832qbdxNBTabwWEx6bsReK3615Ktr6CYxzZ7mWR33Y
イスラムの主流の考えでは女子教育を禁じていない。イスラムのハディース(預言者ムハンマドの言行を記録したもの)には「男子であれ、女子であれ、すべてのムスリムには知識を探求する義務がある」という教えがある。
アフガニスタンが1919年にイギリスから独立を回復すると、アマヌッラー国王(在位1919~1929年)は世俗的な教育改革を推進し、女子教育の拡大に道を開いた。特にザーヒル・シャー(在位1933~1973年)の40年間の統治時代に女子の教育機会は拡大し、1970年代になると、カブール大学の学生総数1万人の6割が女子学生となった。さらに、1979年に始まったソ連の占領時代に女性の社会的進出は進み、アフガニスタンの大学では女性も教職に就くほどになった。
アフガニスタンで女子教育を否定するような傾向が生まれるのは1980年代にソ連軍に抵抗したムジャヒディンたちがパキスタンや、サウジアラビアなど周辺のイスラム諸国の保守的なイスラムの解釈の影響を受けてからだ。1992年に共産党政権が崩壊すると、元ムジャヒディンの軍閥たちは女性の役割を限定していき、1996年に始まるタリバン時代になると、女子教育はいっそう制限され、女子のわずか3%が基本的教育を受けるという有様だった。カブールを制圧したタリバンにもアフガニスタンで女子の教育機会の拡大を図るとともに女子への暴力を減らすことが求められているが、女性の地位について現在のタリバン指導部がどれほどの理解や自覚があるだろうか?
フランス革命後の急進主義を目の当たりにしたイギリスの詩人たちは、その心の癒しを東方の詩作に求めた。当時のイギリスではイランのハーフェズ(1315~1390年)の詩やニザーミー(1141~1209年)の『ライラとマジュヌーン』などが英訳されていた。そうした中東イスラム世界の詩作がイギリスのロマン主義の詩人たち、ジョージ・ゴードン・バイロン(1788~1824年)、ウィリアム・ワーズワース(1770~1850年)、ジョン・キーツ(1795~1821年)などに影響を与えた。バイロンは、その祖先が十字軍の騎士としてパレスチナで活動していたことを誇っていた。
(SAMAR ATTAR, The British Romantic Poets and Their Arabic-Islamic Sources)

https://www.viator.com/…/Ten-Lakes…/d22565-3395TEN
今のアフガニスタンに必要なのは次のルーミーの詩に表現されるような寛容と共存の精神だろう。
「おいで、おいで」
あなたが放浪者、崇拝者、学問の恋人
誰であろうとかまわない。
私たちのキャラバンは絶望のキャラバンではない
たとえあなたが自分の誓いを
千回破ったとしても
おいで、
おいで、おいで、それでももっとおいで
アイキャッチ画像はアマゾンより/Featured image form Amazon

ルーミーの詩
https://plaza.rakuten.co.jp/vijay/17000/
History teaches us that a storm of radicalism rages after major political upheavals. Lesser known is the influence of Iranian and Arab poetry on British poets disillusioned with the executions of the king after the French Revolution and the Jacobin terrorism and dictatorship.
The Taliban took control of Kabul, but as I have introduced, Afghanistan is the center of tolerant poetry, and I would like the Taliban to conduct politics against the backdrop of such a spiritual climate.
The media focus is on how the Taliban, who ruled over Afghanistan, treat women. For 20 years, American and other Western forces were stationed in Afghanistan, but the status of women in Afghanistan did not rise at all during that time. According to data from the Central Bureau of Statistics of Afghanistan, 84% of Afghan women are illiterate and only 2% have access to higher education. If the United States claims that 20 years of service has improved the status of women, it is simply not true.
Mainstream Islam does not forbid girls’ education. Islamic hadith (records of the sayings and deeds of the Prophet Muhammad) teach that “every Muslim, male or female, is obligated to seek knowledge.”
After Afghanistan regained its independence from Britain in 1919, King Amanullah (r. 1919-1929) pushed for secular educational reforms, paving the way for the expansion of girls’ education. Especially during the 40-year reign of Zahir Shah (1933-1973), educational opportunities for girls expanded, and in the 1970s female students accounted for 60% of the total 10,000 students at Kabul University. In addition, during the Soviet occupation era that began in 1979, women’s social advancement progressed, and women even took up teaching positions at universities in Afghanistan.
British poets who witnessed radicalism after the French Revolution sought healing in the poetry of the East. In England at the time, the poems of Hafez (1315-1390) of Iran and Laila and Majnun of Nizami (1141-1209) were translated into English. The poetry of the Middle Eastern Islamic world influenced British Romantic poets such as George Gordon Byron (1788-1824), William Wordsworth (1770-1850), and John Keats (1795-1821). Gave. Byron boasted that his ancestors had served in Palestine as Crusader knights.
What Afghanistan needs now is the spirit of tolerance and coexistence expressed in the following poem by Rumi.
The Guest House
This being human is a guest house.
Every morning a new arrival.
A joy, a depression, a meanness,
some momentary awareness comes
as an unexpected visitor.
Welcome and entertain them all!
Even if they’re a crowd of sorrows,
who violently sweep your house
empty of its furniture,
still, treat each guest honorably.
He may be clearing you out
for some new delight.
The dark thought, the shame, the malice,
meet them at the door laughing,
and invite them in.
Be grateful for whoever comes,
because each has been sent
as a guide from beyond.
by Rumi

イギリスの女優
Imogen Poots
british actress
https://superstarsbio.com/bios/imogen-poots/
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