ロシア軍のウクライナでの虐殺が指摘されているが、アンジェイ・ワイダ監督の「カティンの森」はソ連による第二次世界大戦中のポーランド将校虐殺を描いた作品だった。ポーランドも悲劇や困難を乗り越えてきた国だ。ヨーロッパのポーランドは、18世紀に国土が分割され消滅し、また第二次世界大戦でもドイツとソ連の侵攻を受けた。
ワイダ監督は西ドイツ(当時)のブラント首相が1970年、訪問先のワルシャワのユダヤ人ゲットー跡でひざまずき、追悼し、謝罪した時に「期待していなかっただけに、うれしかった」と述べた。ゲットーは、ナチス・ドイツが1939年にポーランドに侵攻後に築いたユダヤ人を隔離したその居住区のことで、栄養・衛生状態が悪く、1日の食料の配給は180カロリー程度しかなく、1942年7月に強制収容所への移送が始まるまでに、8万3000人が死亡していた。
ワイダ監督は「真実は隠せない。昔のことを記録に残すのはわれわれの義務だ」と記憶の風化を防ぐことが、悲劇を再び起こさないために必要だと説き、「歴史」を映像で残そうとした。歴史修正主義が見られる日本にとってワイダ監督のメッセージは重い。
ポーランドと日本とは大正時代に縁ができた。ロシア革命と第一次世界大戦の混乱の中で多くのポーランド人がシベリアに抑留され、親を失ったポーランド人の孤児たち375人(諸説がある)を受け入れたのは日本であった。1920(大正9)年7月23日、ロシアのウラジオストクから敦賀港に入港した陸軍の輸送船「筑前丸」にはポーランドの孤児たちが乗船していた。日本赤十字社が「ポーランド児童救済会」の要請を受けて、孤児たちの救援に当たった。
ワイダ監督の作品には、「コルチャック先生」(1990年)があり、ドイツ占領下でユダヤ人孤児たちの救援を行い、自らもホロコーストの犠牲となったユダヤ人医師ヤヌシュ・コルチャックの生涯を描く。
第二次世界大戦が始まると、上海租界にいた犬塚惟重・海軍大佐にナチス・ドイツの迫害から命からがらリトアニアに逃れたポーランドのミール神学校のユダヤ人たち350人を救済してほしいという要望が寄せられた。犬塚は上海総領事館を通じて東京の外務省本省にビザの発給をかけあったが、外務省がこれに応ずることなく、結局リトアニアの領事代理の杉原千畝の判断でビザが与えられた。ビザを与えられたミール神学校の教師や学生たちは犬塚の助力によって上海から米国に渡っていった。

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犬塚は日米の衝突を避けるには米国のユダヤ人に影響力を行使してほしいと考え、上海で工作を行ったが、結局、1940年9月に成立した日独伊三国同盟の締結によって彼の対ユダヤ人工作は停止する。犬塚が上海からの渡航を助けたユダヤ人たちはミール神学校の関係者たちをはじめ2万人にも及ぶとされる(長男・昌孝氏の回想)。
イスラエル・ヘブライ大学の政治学研究科長だったゼエブ・シュターンヘル(Zeev Sternhell:1935年生まれ)はファシズム研究の世界的権威だが、彼はポーランド南東部の都市プシェムィシルの出身のユダヤ人で、母親と姉はナチスに殺害された。1951年にイスラエルに移住し、学者として20世紀のリベラル民主主義の崩壊について研究をするようになった。イスラエル国内では常にピース・キャンプの側にあり、イスラエルのヨルダン川西岸への入植を批判し続け、パレスチナ国家創設を訴えている。
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Although the massacre of Russian troops in Ukraine has been pointed out, Andrzej Wajda’s “”Katyń” was a work depicting the Soviet Union’s massacre of Polish officers during World War II. Poland is also a country that has overcome tragedy and difficulties. Poland in Europe was divided and disappeared in the 18th century, and was invaded by Germany and the Soviet Union in World War II.
Wajda said “I was happy because I didn’t expect it,” when West Germany Chancellor Brandt in 1970 knelt at the site of the Jewish ghetto in Warsaw, mourning and apologizing. The ghetto was the settlement that Nazi Germany built after the invasion of Poland in 1939 to isolate the Jews. It had poor nutrition and hygiene, and the daily food distribution is only about 180 calories, 1942. By the time the transfer to the concentration camp began in July, 83,000 people had died.
“The truth cannot be hidden. It is our duty to keep a record of the past,” said Weida, who said that it is necessary to prevent the weathering of memories in order to prevent the tragedy from happening again. For Japan, where historical revisionism is seen, Wida’s message is precious.
Poland and Japan had a connection in the Taisho era. It was Japan that accepted 375 Polish orphans (there are various theories) who had lost their parents after many Poles were detained in Siberia during the Russian Revolution and the turmoil of World War I. On July 23, 1920 (Taisho 9), Polish orphans were on board the Army transport ship “Chikuzen Maru” that arrived at Tsuruga Port from Vladivostok, Russia. The Japanese Red Cross Society helped orphans at the request of the “Polish Children’s Relief Society”
Wajda’s work, “Korczak” (1990), depicts the life of the Jewish doctor Janusz Korczak, who helped Jewish orphans under German occupation and was the victim of the Holocaust.
When World War II began, there was a request to Japan’s Navy Colonel Koreshige Inuzuka in Shanghai to rescue 350 Jews from the Polish Mir Theological Seminary who had fled to Lithuania from the persecution of Nazi Germany. Inuzuka asked the Ministry of Foreign Affairs of Tokyo to issue visas for the Jews through the Consulate General of Shanghai, but the Ministry of Foreign Affairs did not respond and the visa was eventually given at the discretion of Chiune Sugihara, the deputy consular officer of Lithuania. Visa-granted Mir Theological Seminary teachers and students traveled from Shanghai to the United States with the help of Inuzuka.
Inuzuka wanted the Jews of the United States to exert influence in order to avoid the conflict between Japan and the United States, and worked in Shanghai, but in the end, with the conclusion of the Tripartite Pact of Japan, Germany and Italy, which was established in September 1940. His work on Jews ceased. It is said that there are as many as 20,000 Jews who Inuzuka helped travel from Shanghai, including those involved in the Mir Theological Seminary (recollection of his eldest son, Masataka).

Zeev Sternhell (born 1935), the former Dean of the Graduate School of Political Science at the Hebrew University of Israel, is a world authority on fascism research, who is a Jew from the city of Przemysl in southeastern Poland. His mother and sister were killed by the Nazis. He moved to Israel in 1951 and began studying the collapse of liberal democracy in the 20th century as a scholar. Always on the side of Peace Camp in Israel, he continues to criticize Israel’s settlement on the West Bank and appeals for the creation of a Palestinian state.

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